MET DE RIKSJA DOOR HET DRUKKE VERKEER VAN DHAKA WAS ECHT DE MAX

12 februari 2024 - Dhaka, Bangladesh

EEN WARM ONTHAAL MET MUZIEK EN DANS

(Marijke vanuit Dhaka, Bangladesh)

“Zondag zijn we goed en wel aangekomen in Dhaka, Bangladesh. Maar dan moesten we het verkeer in. Met de bus van de luchthaven van Dhaka naar GK in Savar, het hoofdkwartier van GK. Amai, was me dat een drukte van jewelste. Dhaka is met 14,5 miljoen inwoners en 29.500 inwoners/km² de meest dichtbevolkte hoofdstad van de wereld, en dat merk je hier wel. Auto’s, bussen, riksja’s, voetgangers… en maar toeteren, toeteren, toeteren… We zaten op een autoweg waarvan ik zelfs niet kon tellen hoeveel rijstroken die had. En alles rijdt en stapt daar kriskras door elkaar.

In GK in Savar zijn we fantastisch goed ontvangen met lekker eten en muziek en dans door een geweldig orkest. Natuurlijk is het allemaal wat wennen, en zeker de manier van eten. In Bangladesh eten de mensen met hun rechterhand – je moet dan zo’n bolletje rijst draaien – iets wat wij thuis in Pittem niet bepaald gewoon zijn. Maar dat lukt hoor!

Uiteindelijk zijn we rond 22:00  - 22:30 u in ons bed gekropen, moe moe moe, maar tevreden dat we goed en wel in Bangladesh zijn gearriveerd.”

WAT IS GK?

Gonoshasthaya Kendra (GK) is de belangrijkste partnerorganisatie van WSM in Bangladesh. in Bangladesh is een non-profitorganisatie voor gezondheidszorg, opgericht door Dr. Zafrullah Chowdhury in 1972. GK streeft naar betaalbare en toegankelijke gezondheidsdiensten voor de bevolking, vooral in landelijke gebieden. De organisatie biedt medische zorg, gezondheidsvoorlichting en preventieprogramma's. GK staat bekend om zijn gemeenschapsgerichte benadering en heeft bijgedragen aan het vergroten van de gezondheidsbewustwording en het verbeteren van de toegang tot essentiële medische diensten voor de minder bevoorrechten in Bangladesh.

De eerste week verblijft de groep van OKRA-WSM in het hoofdkwartier van GK in Savar.

BEZOEK AAN GK DHAKA EN AAN EEN ZIEKENHUIS

(Marijke vertelt verder)

“Intussen is het hier al maandagavond, en – 22:00 uur Bengaalse tijd, 17:00 uur Belgische tijd - alweer tijd om te slapen. Maar eerst vertel ik jullie wat we vandaag allemaal gedaan hebben. De dag begon met een lekker ontbijt. Daarna gingen we te voet naar de bus. Van deze wandeling, zie je enkele foto’s. Eens in de bus, werd het weer wennen. Ik vertelde het al, maar zo’n busrit, is telkens weer een hele beleving. En het gaat niet echt vooruit hé, in dat drukke verkeer. File, meer dan duizend wielen…

Tegen 11:00 uur (Bengaalse tijd) kwamen we aan bij GK in Dhaka en werden er (weer) heel hartelijk ontvangen. De voorzitster van GK Dhaka is 82 jaar, maar zeer sympathiek en innemend. Wat GK allemaal doet, kregen we via een powerpoint van dr. Mahjebin (een jonge dokteres die twee kleine kinderen heeft) te horen. Daarna kregen we een kleine rondleiding in het ziekenhuis. Vooral de nierdialyse vond ik zeer indrukwekkend. Er ook een oncologisch centrum in aanbouw.

HET AVONTUUR MET DE RIKSJA’S

In de namiddag mochten we dan per twee in een riksja plaatsnemen. Dit was echt de max! Magere kerels op zeeslessen (slippers) fietsen zich de ziel uit het lijf, om je doorheen het drukke verkeer te loodsen. Ik had het gevoel van… je moet je overlaten aan wat die gast doet, en vertrouwen in zijn fietskunst. Maar het is zot rijden, midden de auto’s, bussen, voetgangers, …

En terwijl we in Dhaka waren, bezochten we ook het herdenkingsmonument van de Bengaalse bevrijdingsoorlog (1971). (Hoe Bangladesh onafhankelijk werd, daarover schreef Dominique gisteren al).

Eens terug bij GK in Satare was er een gast die Jef kent (Jef kent hier iedereen) die een roman had geschreven. Veel tijd om dat nu te lezen, zullen we wel niet hebben, maar ik breng er eentje mee naar huis.

PROGRAMMA DINSDAG 13 FEBRUARI 2024

Hoe het programma er morgen uitziet? Dinsdag 13 februari ’24 gaan we 25 km ‘te lande’ fietsen en ontmoetten we één van die ouderenclubs. Maar ook een sterke Hindoe-gemeenschap.

07:30: ontbijt

08:00: fietsen check

08:30: vertrek naar Shimulia – we fietsen max. 25 km op de boerenbuiten

Ontmoeting met Elderly club: ontmoeting en sport (badminton)

Ontmoeting met een sterke Hindoe-gemeenschap in Damrai

19:00 uur: diner in PHA – GK Savar.

TOT SLOT:

-        Het is hier lekker eten. Rijst, groenten, kip of vis. Soms noedels, maar lekker.

-        De stad betekent lawaai, vervuiling, smog, … Ik ben blij dat we morgen op de boerenbuiten zullen kunnen fietsen.

-        Bangladesh is een moslimland. Ik slaap met oordoppen, maar deze morgen om 5 uur riep de muezzin al luidkeels op tot het eerste gebed, en je mag er zeker van zijn: ik was meteen klaarwakker, want dit gaat hier ontzettend luid. Hoeveel keer bidden? Vijf keer. Vanavond rond 17:00 uur was dan, denk ik, de vijfde en laatste keer.

Graag tot morgen!”

Marijke

1. Katrien:
    Wat een beleving!
  2. Moniek:
    12 februari 2024
    Prachtig ! Mooi geschreven !
    Doet me zo terug denken..voelen..beleven van mijn inleefreis naar Sri Lanka !
    Hou het veilig !
  3. Sonia:
    12 februari 2024
    Zo tof dat we dat kunnen volgen. Zo ver en toch zo dichtbij door de tekst en de foto's
  4. Lena Beernaert:
    12 februari 2024
    Fantastisch! Zeer vergelijkbaar met India en Sri Lanka. Maar wees gerust Marijke, zelfs dat verkeer raak je gewoon. Ben benieuwd naar het vervolg!
  5. Mieke Mertens:
    Leuk om
    Je te kunnen volgen Marijke …
    Meer van dit ….
  6. Patrick:
    12 februari 2024
    De wollestraat in Brugge is soms per fiets vergelijkbaar-:) maar serieus Kathmandu is vant zelfde..🖐🖐
  7. Verhulst Linda:
    12 februari 2024
    Mooi , zal geen dag missen !!!
  8. Joke Vandewalle:
    12 februari 2024
    Leuk dat we jullie kunnen volgen. Kijk uit naar meer. Boeiend. Brengt mij helemaal terug naar Indië… de riksja tussen het overdrukke verkeer, apen boven ons op de elektriciteitskabels, vijf mensen op één motor, lijk naar de rivier werd gebracht, … een boeiende andere wereld.
  9. Lieve Van der Meeren:
    12 februari 2024
    Mooi verslag, probeer je zeker te volgen. Moet ook terug denken aan mijn reis, wel heel lang geleden. Kijk uit naar meer.
  10. Anne Verbruggen:
    13 februari 2024
    Amai...wat een reis! Ook ik denk terug aan een reis die ik ooit maakte, samen met mijn eerste echtgenoot (Pol). Dhaka vond ik toen tè overweldigend. Maar de ondersteuning en begeleiding die jullie krijgen is top!!! Graag doe ik de groeten aan Jef Van Hecken! Wij kennen elkaar van ontmoetingen in België na de Rana Plaza ramp in Dhaka. Dirk (mijn tweede echtgenoot) en ik zijn actief binnen het SCHONE KLEREN verhaal. Daarom: heel veel warme groeten aan Jef van Anne en Dirk uit Bornem (Eikevliet)
  11. Dominique en Marijke Coopman-Vandenberghe:
    Dag Anne,
    ik heb het doorgegeven aan Marijke, dat ze heel veel warme groeten moet dan aan Jef van jou en Dirk. Zo tof, jouw verhaal.
    En inderdaad: de OKRA-Bangla-reizigers zijn daar heel goed ondersteund door WSM (en door Jef, Bruno, Zofia).
    Groetjes, Dominique
  12. Marleen Candaele:
    13 februari 2024
    Leuk jullie te volgen!Dat wordt een gezellig dagelijks momentje.Nog veel boeiende ervaringen gewenst!
  13. Det en Noël:
    13 februari 2024
    Fijn te lezen dat jullie het goed stellen en overal zo goed onthaald worden! En amai... dat verkeer daar! Heb daar nog over gehoord! Vandaag meer oo de buiten en hopelijk wat rustiger... En alweer boeiende ontmoetingen met de elderlingen... Ben benieuwd naar het verslag daarvan!
  14. Sarah Vandoorne:
    13 februari 2024
    Hoi Marijke en Dominique, ook ik lees mee natuurlijk, heel blij om de reis te kunnen volgen (zowel die van Marijke als die van mama Nicole). Kleine opmerking (je bent journalist of je bent het niet): bij MO* spreken we niet van "Bengaalse" maar wel van "Bengalese". Dit omdat in de Indiase deelstaat West-Bengalen ook Bengalen wonen, maar zij zijn natuurlijk niet van Bangladesh. Ook een tip voor de Okrablog, waar ik al "Bengaalse" zag (maar daar is geen handige reactieknop zoals hier). Blijven schrijven, blijven genieten!
  15. Dominique en Marijke Coopman-Vandenberghe:
    13 februari 2024
    Top Sarah. Dank voor de Bengalese tip. En spreekt men dan ook over Bengalezen?
  16. Sarah Vandoorne:
    13 februari 2024
    Inderdaad. Maar daar zelf zeggen ze natuurlijk Bangladeshi.

Jouw reactie