BLIJDSCHAP, VRIENDSCHAP EN SOLIDARITEIT. MAAR OOK NIEUWE PROBLEMEN

14 februari 2024 - Mymensingh, Bangladesh

Verslag van de dag, woensdag 14 februari ’24: "We fietsen van Sagardighi naar Mymensingh"

Vanavond telefoneerde Marijke welgeteld vijf minuutjes, vandaar een iets korter ‘verslag van de dag.’

Wat we wel opnieuw hebben, zijn veel foto’s van Marijke en van enkele andere deelnemers. En ook – ik vond het gepast dat er nu aan toe te voegen – een woordje uitleg over de fietsen waarop de Banglabike-reizigers fietsen. Die fietsen zijn met name van Banglabari, een West-Vlaamse vzw, die tal van projecten steunt in Bangladesh, en waarover we onder het verhaal van Marijke, een woordje uitleg geven. Maar we spreken ook met Willem Gees, een Vlaming in Bangladesh, die al meer dan tien jaar bezig is met onder meer het bouwen van woningen voor Bengalezen.

Groetjes (uit Pittem), Dominique

(Marijke vertelt vanuit Mymensingh, in Bangladesh)

“Deze morgen vertrokken we na het ontbijt met de bus naar Sagardighi (https://maps.app.goo.gl/uSuF75j1nFiq1YqS7). Daar aangekomen, hadden sommigen behoefte aan een plaspauze. We konden terecht in een schooltje vlakbij. Groot was onze verrassing echter toen daar plots de kinderen van de school voor ons begonnen te dansen (zie filmpjes en zie foto’s). In Bangladesh zijn we een echte bezienswaardigheid. Daarna vatten we onze fietstocht aan van Sagardighi naar Mymensingh, een tocht van een goede 40 km (zie kaartje). We fietsten door dorpen en langs rijstvelden. Onderweg kregen we een lunch. Eerst een zoet voorgerechtje (zie foto), en dan – wat denk je? – rijst, kip. Eten met de rechterhand en zonder bestek, lukt al aardig.

Na de lunch fietsten we verder richting Mymensingh, waar Willem Gees ons stond op te wachten. Willem is een Vlaming en sinds 2014 hoofd van Eco home solutions en van borduuratelier Asha. En daar gaf hij wat uitleg over. In het Nederlands, en daar was ik – na al die dagen in het Engels – wel blij mee. Al valt het Engels ook wel mee.

Morgen (donderdag) gaan we één van de projecten van Willem Gees bezoeken. Een ecologisch gebouw in aanbouw. En iets voor kinderen met een beperking, waar kinesisten de ouders gaan aanleren hoe ze het best met hun kinderen kunnen omgaan. Ik kijk er helemaal naar uit.

Tussen haakjes: Willem Gees volgt in Bangladesh ook de projecten van Banglabari op. En Banglabari is een vzw van bij ons, die tien jaar geleden werd opgericht door priester Rik Cloet en een paar andere mensen uit Torhout. De wereld is klein: Rik Cloet is een Pittemnaar, net als Dominique en ik dat zijn. Hij is de zoon van Daniël Cloet en Noëlla De Smet en als jonge priester verbonden aan het college van Torhout. Rik Cloet was al vijftien keer in Bangladesh.”

(Dominique schrijft)

DE FIETSEN ZIJN VAN BANGLABARI. MAAR WAT IS BANGLABARI?

Een interessant weetje: de fietsen waarop de Banglabike-reizigers fietsen, zijn van Banglabari. Maar wat is Banglabari? We vroegen het aan één de stichters, Rik Cloet. Rik is toevallig een Pittemnaar, net zoals Marijke en ik dat zijn.

Rik Cloet: "Banglabari is opgericht in 2014 en verenigt een groep vrijwilligers: wij ondersteunen, organiseren, coördineren en inspireren acties om de armoede in Bangladesh te bestrijden en de leefbaarheid in het land te vergroten. Wat we doen? We schenken geld. Maar we werken ook aan verbondenheid.  Daarom organiseert Banglabari acties waarin naast geldinzameling ook de ontmoeting centraal staat:

- (Fiets)inleefreizen en bouwkampen waarbij deelnemers de kosten van hun reis (max. 1500€) zelf betalen en via allerlei acties een fondsenwerving organiseren (ongeveer 1000€ per deelnemer).

- Solidariteitsacties via de verkoop van sleutelhangers geborduurd door Asha en allerlei financiële acties waarbij de nadruk ligt op informatieverspreiding. (Poetsen, zingen, fietsen, lopen … voor een huis)

- Onderwijsprojecten waarbij jongeren geïnformeerd en geënthousiasmeerd worden voor de armoedeproblematiek (leskatern, powerpoint, film, lied…)

Wie een beetje mens is en weet heeft van het grote onrecht, kan niet onverschillig blijven.

Banglabari ondersteunt vier bestaande, met elkaar verbonden initiatieven van verwante organisaties:

- Huizenbouw (ism Wereldfoundation Nederland)

- ASHA Fairtrade Project

- Banglaboost

- BhaloBangla"

Meer info: https://www.banglabari.be/wie-zijn-wij/

WILLEM GEES: “EEN DEGELIJKE WONING IS VAN HET ALLERGROOTSTE BELANG, OOK IN BANGLADESH!”

Lang voor de afreis naar Bangladesh, zei Rik Cloet: 'Als je daar bent, moet je de groeten doen aan Willem Gees.' Maar wie is dan Willem Gees, dachten Marijke en ik. En dus zochten we, en vonden iets, op een website van enkele jaren geleden...

Willem, kan je eens vertellen wie je bent, en wat je zoal doet in Bangladesh?

Willem Gees: “In 2013 ruilde ik mijn engagement met de Damiaanactie voor een nieuwe en boeiende uitdaging, in Bangladesh. Bangladesh is één van de dichtstbevolkte landen van de wereld. Wie hier komt, wordt getroffen door de blijdschap, de vriendschap en de solidariteit die er leeft. Je wordt er altijd opnieuw met een vrolijke, hartverwarmende “How are you?” begroet.

Maar Bangladesh kent heel wat indrukwekkende problemen: de jaarlijkse overstromingen, de cyclonen, de onvoorstelbare armoede, de ziektes… Veel van deze problemen zijn te herleiden tot eenzelfde oorzaak: de slechte woonst.

In België vindt men een goede woning vanzelfsprekend, maar in Bangladesh is een goede woning een echte luxe. De impact van een goede woning op de levenskwaliteit van een gezin is indrukwekkend: een verhoogde weerbaarheid tegen overstromingen en stormen, minder kans op ziektes en besmettingen, bescherming tegen de koude én de hitte, geen kans dat ongedierte de voorraad van de oogst vernielt, een veilig plekje voor de kinderen om huiswerk te maken en te studeren,…

Met dit inzicht stichtten we in 2013 een nieuw project om gezinnen aan een degelijk huis te helpen. ‘Wereldfoundation Nederland’ ligt aan de basis van dit initiatief, en werd hierin opgevolgd door enkele nieuwe partners. In België draagt de organisatie ’Banglabari’ zijn steentje bij.

Heel concreet: met 1000 euro sponsorgeld konden we toen in Bangladesh een goede woning met hygiënisch toilet laten bouwen. Nog concreter: in 2013 werden voldoende sponsors gevonden om 500 huizen te bouwen. 500 families kregen daardoor een nieuwe toekomst...."

BANGLABARI EN ECO HOME PIONIER OM HUIZEN TE ZETTEN MET ECO BLOKKEN

Maar intussen zijn we zoveel jaar verder, Rik?

"Klopt," zegt Rik Cloet van Banglabari vandaag. "Er zijn toen in totaal 3500 woningen gebouwd... En dat was goed. Maar intussen is er de uitdaging - denk aan het klimaat - om eco te bouwen. Dus niet meer met vervuilende gebakken stenen maar met eco blokken, geperste leemblokken eigenlijk. En laat dat nu net iets zijn waarvan wij de pionier zijn in Bangladesh."

1. Sonia:
    14 februari 2024
    Wat een warme mensen. Zoveel mooie kleuren❤️
  2. Det en Noël:
    14 februari 2024
    Fijn verslag en alweer mooie foto's van boeiende, verrijkende ontmoetingen. Bedankt ook voor de info over de werking van Banglabari! Rik Cloet was vorig jaar de vormheer voor de plechtige communicanten hier in Beveren. Ik had er even een kort gesprek mee achteraf omdat ik heel erg onder de indruk was van zijn homilie voor de vormelingen! Een enthousiast, gedreven priester! Het verwondert mij dan ook niet dat hij de stichter is van Banglabari!

Jouw reactie