Een week voor het vertrek naar Bangladesh

3 februari 2024 - Pittem, België

(Dominique schrijft)

Deze reisblog begint met een dubbel gevoel. In september 2023 krijgen Marijke en ik de vraag of we willen deelnemen aan Banglabike, ervaringsreis van OKRA en WSM (Wereldsolidariteit) door Bangladesh. We happen toe. Wat een kans! Maar op zaterdag 13 januari 2024, vier weken voor afreis, val ik met mijn fiets en breek mijn heup. Noodgedwongen moet ik thuisblijven, maar Marijke gaat wel mee. Zij zal er 'mijn oren en ogen' zijn, ik volg haar (en de groep) en hou (vanuit het thuisfront) de pen vast.

BANGLABIKE - 11 tot 25 februari 2024

In oktober 2023 maken we onze plannen bekend via een bericht op Facebook:

Hey!

Van 11 tot 25 februari 2024 gaan we naar Bangladesh. Bangladesh ligt tussen India en Pakistan. Er wonen 175 miljoen mensen, heel dicht op elkaar. Het land vangt het water van de Himalaya op en ligt zo laag als Nederland, met als gevolg: overstromingen. Het land maakt een enorme evolutie door, maar kent nog altijd hoge armoedecijfers. Maar onze vraag is vooral: hoe leven mensen daar? In welke omstandigheden werken ze? En hoe zit het met de gezondheidszorg?

Tijdens ons bezoek aan en onze rondtrip door Bangladesh, hebben we volgend doel:

- We willen luisteren naar mensen en naar hun noden.

- We willen GK bezig zien. GK is een gezondheidsorganisatie die tot in alle uithoeken en tot in de kleinste dorpen van Bangladesh medische zorg aan huis biedt. GK heeft ziekenhuizen en apotheken dichtbij. En ze bieden zorgopleidingen aan (werk!). Een betaalbare basisgezondheidszorg, voor iedereen: top!

- We willen zien hoe mensen werken en leven. In Bangladesh zijn duizenden – sommigen al van op zeer jonge leeftijd – actief in de kledingindustrie. Zij maken onze kleren in vaak erbarmelijke omstandigheden en tegen een loon waar ze niet menswaardig van kunnen leven. Ook organisaties die opkomen voor de rechten van die kledingarbeid(st)ers verdienen onze steun.

- Elke mens heeft recht op een gezonde oude dag. OKRA brengt in Vlaanderen 150.000 ouderen samen en komt op voor de rechten van ouderen. In Bangladesh zijn dat de Elderly clubs, die zorg en advies aan ouderen bieden.

Banglabike is een organisatie van WSM en OKRA.

Fietsen, ontdekken, ontmoeten en beleven. In Bangladesh zullen we rondfietsen met een groep van zestien. Het wordt een unieke ervaring, boordevol uitdagingen. We zullen steden en dorpen bezoeken, praten met mensen en organisaties, ons onderdompelen in het dagelijkse leven.

Onze reis betalen we zelf. Daarnaast neemt elke deelnemer de uitdaging aan 2.000 euro te verzamelen voor de projecten daar en voor WSM. Voor ons – Marijke en Dominique – betekent dit 4.000 euro. Met alle zestien deelnemers samen, gaan we voor 32.000 euro.

Jouw steun – klein of groot – is welkom! Vanaf €40 krijg je een fiscaal attest. https://acties.wsm.be/Actie-detail/Id/238

Na Banglabike organiseren wij ook nog een ‘Banglafrietfestijn’ in Pittem, en delen we graag ons verhaal – in woord en beeld - op OKRA-bijeenkomsten én op onze Facebookpagina’s (van deze reisblog was toen nog geen sprake).

Dank voor uw gift!

Marijke en Dominique

DE VAL

Maar...

Op zaterdagavond 13 januari ’24 val ik met de fiets en breek mijn heup. We zijn vier weken voor we ons vliegtuig nemen richting Bangladesh... Op maandag 15 januari 2024 word ik geopereerd en krijg een nieuwe heup(prothese). Vanaf dinsdag begint mijn revalidatie. Ik moet zo snel mogelijk terug in beweging komen. Snel maar voorzichtig. Voetje voor voetje. Met een looprek. Eerst 80 cm, van bed naar zetel. Dan drie meter, richting toilet. Dan in de gang, tot aan de volgende kamer. En terug.

(Zondag 14 januari ’24, dag tussen mijn val en mijn operatie, is een lastige. Veel pijn. Maar de kinderen komen nieuwjaren, niet thuis zoals was voorzien, maar in het ziekenhuis. Er is koffie en er is taart. Heerlijk! De kleinkinderen – verbaasd en bezorgd – hebben tekeningen gemaakt voor hun onfortuinlijke speelkameraad)

“Wanneer zal ik terug op mijn fiets kunnen springen,” vraag ik dokter Wetzels die me heeft geopereerd. “Springen?” reageert hij, “zes maanden.” “En zal ik dan weer alles kunnen?” “Alles. Een prothese is natuurlijk geen natuurlijke heup. Je zal wat minder kracht hebben.” “Kan ik naar Bangladesh? Mijn vrouw en ik gaan van 10 tot 25 februari met WSM en OKRA naar Bangladesh.” De dokter schudt zijn hoofd. “Moest je zeggen naar Spanje, anderhalf uur vliegen en dan lekker ontspannen, ik zou ‘ja’ zeggen, maar zo’n reis door Bangladesh… Nee.” Doeme, vloek ik. GvDoeme! Maar dan schiet ik meteen weer in relativeringsmodus. Er zijn ergere dingen in het leven.

BANGLABIKE steunen en volgen!

Twee dagen later - we zijn intussen donderdag 18 januari 2024 - beslist Marijke – beslissen we – dat Marijke wel zal meegaan naar Bangladesh. Ze zal er mijn ogen en oren zijn, en ik zal haar, en de hele groep, op de voet volgen en achteraf – via interviews – hun verhaal optekenen voor OKRA-magazine. Zo ben ik er ook (een beetje) bij.

En terwijl ik verder revalideer, schrijf ik - noem het een vorm van therapie - over mijn eerste week ziekenhuis ever, in het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt, afdeling Orthopedie.

Chapeau, voor al die zorgende handen. Mijn respect voor wie in de zorg staat is weer gestegen – Marijke werkt op REVA 2, AZ Groeninge. Hoedje af, lieve zorgverleners, om ondanks de tijdsdruk en het tekort aan personeel, voor alle patiënten (soms gemakkelijke patiënten, maar soms ook verdraaid lastige patiënten) zo’n empathie en zorg en sfeer te creëren, op hun eigen maat. Op maat van wie hier ‘te gast’ is. Leuk om zien, hoe vriendelijk, zorgzaam en begaan elke medewerker is. En hoe warm hij of zij dit invult: helder en kordaat, professioneel, menselijk warm, en met een vleugje humor, waarom niet? Het zal ook wel aan mij liggen, maar ik ‘geniet’ van elke babbel – hoe kort ook – met dokters en verpleegkundigen - en bedank met een ‘JULLIE DOEN DAT GOED, CHAPEAU’ (en een doos chocolaatjes waar Marijke nog aan heeft gedacht).

Vanuit mijn (eerste) ziekenhuiservaring - lelijke streep door mijn rekening, maar ik moet er het beste van maken - denk ik aan Bangladesh, en vraag me af hoe het er daar aan toe gaat in de gezondheidszorg. Ik denk aan GK, de gezondheidsorganisatie die verpleegkundigen en paramedici opleidt om tot in de kleinste dorpen van Bangladesh medische zorg aan huis te bieden, en die ziekenhuizen runt. GK, die wij steunen. En ik herinner me - ik ken GK een heel klein beetje, van toen ik voor beweging.net en Visie werkte - hoe een kleine tien jaar geleden een paar vertegenwoordigers van GK op bezoek waren in België en ik met hen de materniteit van AZ Groeninge in Kortrijk mocht bezoeken... Zij keken hun ogen uit, hoe groot, hoe modern, hoe sterk technologisch. En ik vroeg hen, naar hun aanpak, hun mogelijkheden en beperktheden, in Bangladesh. En maakte er een reportage van voor Visie.

DANK JE WEL AAN ALLE MILDE SCHENKERS

Vrijdagavond 2 februari 2024.

'Heb je die mail al gezien?,' vraagt Marijke. 'Die mail met de nieuwe lijst van mensen die ‘op onze naam’ een bedrag hebben overgeschreven voor Bangladesh? Ik ben daar niet goed van.’

Ik kijk, en ik val – ware het niet dat ik op twee voeten en twee krukken sta – ook bijna pal achterover.

Want wat een bedrag, van zoveel milde schenkers die ons doel – 2x2000 euro – nu al overschrijden. Paf! Bang! Pfft!

Zeg ik tegen Marijke: 'Het kan dan wel zijn dat ik niet mee kan gaan naar Bangladesh, maar het zou wel tof zijn als al die milde schenkers, en al wie ons graag ziet en belangstelling heeft voor Bangladesh, jou (en de groep) kunnen volgen...'

En dus smeden een plan. Een plan waar ik - immobiele pechvogel - met mijn ogen, oren en pen - mijn deel in kan doen. Of het zal allemaal zal lukken, zullen we wel zien, maar dit gaan we doen:

1.  We maken ruim bekend dat OKRA op haar website een blog 'expeditie Banglabike' heeft, waar je vanaf zaterdag 10 februari 2024 de hele groep van zestien (vijftien) Banglabikereizigers kunt volgen: https://www.okra.be/expeditie-banglabike

2. Wat ik van Marijke aan foto's en info krijg vanuit Bangladesh, hou ik bij en publiceer ik op deze reisblog

Zaterdag 3 februari 2024.

De eerste smeete is er. Terwijl Marijke nog wat boodschappen doet (kleren die ze nodig heeft voor Bangladesh), ga ik nog wat oefenen, bewegen, rusten, en de Pittemse kwb-ontbijtverhalen van morgen zondag 4 februari 2024 voorbereiden.

Dus laat ik dit nu even los.

Je hoort me / ons zeker terug, vanaf zaterdag 10 februari 2024, dag dat Marijke en de groep Banglabikers van OKRA het luchtruim kiest richting Istanboel en dan Dhaka, hoofdstad van Bangladesh.

1. Det en Noël:
    3 februari 2024
    Mooi hoe je omgaat met die grote tegenslag mzt jouw heup. Proficiat met de meer dan 2 x 2000 euro dat jullie verzamelden met steun van velen! We wensen jullie heel veel succes Marijke met de groep in Bangladesh vanaf 11/2 en jij als journalist en grote supporter van op afstand!
  2. Verhulst Linda:
    3 februari 2024
    Zal zeker jouw reisblog vogen , spoedig herstel en voor Marijke een fantastische reis .
  3. Dominique en Marijke Coopman-Vandenberghe:
    6 februari 2024
    Linda, als je goed wil volgen, dan best je mailadres opgeven waar op deze blog het 'blokje' MAILINGLIST staat. https://banglabikemarijke.reislogger.nl/ en dan Mailinglist zoeken en je mailadres intikken. Groetjes, Dominique
  4. Sonia:
    3 februari 2024
    Zeer mooi om te lezen en zo mooi dat zoveel mensen jullie steunen voor jullie project. Marijke zal dat formidabel goed doen, want dit is echt een topmadam, waar ik veel respect voor heb. En.... Dominique, beetje per beetje ( zoals de processie van Echternach) komt het goed met je heup. Blijven geloven en oefenen en het komt goed. Ik kijk ernaar uit om de reisblog te volgen
  5. Jef Cattebeke, vrijwilliger WSM:
    6 februari 2024
    Heel jammer voor Dominique om deze ervaring te moeten missen.
    Ik wens je een vlot herstel zodat je spoedig terug op weg kunt.
    Het doet ook duidelijk geen afbreuk aan jullie engagementen.
    Fantastisch dat jullie al meer dan 2 x 2000 euro konden verzamelen voor de werking van onze WSM-partners in Bangladesh.
    Ik kijk al uit naar jullie verhalen en naar de nawerking.
    Mogelijks is er ook in onze regio een kans om jullie aan het woord te horen.
    Hartelijke groeten en voor Marijke een boeiende en verrijkende reiservaring!
  6. Hannelore Lapauw:
    7 februari 2024
    Veel succes aan Marijke en de andere mede-reizigers!
    Spoedig herstel, Dominique. Jammer dat je dit avontuur noodgedwongen vanuit een ander perspectief moet beleven. We volgen zeker jullie ervaringen, schrijfsels... Gelukkig is jouw pen niet gebroken ;-)
    We zijn dankbaar dat jullie zo'n geëngageerde vrijwilligers zijn en volgen jullie heel graag met OKRA West-Vlaanderen!
  7. Lieve vackier:
    7 februari 2024
    Tjoeme Dominique jammer voor je, wens je een goed herstel toe. Marijke zal je zeker en vast op de hoogte houden maar wat sneu eigenlijk voor je net nu.... Maar we kijken zeker uit naar haar verhaal die jij zo mooi zal brengen.
  8. Els Hoebrechts:
    9 februari 2024
    Gelukt met jullie blog, zie ik! Top!