GORKY IN BANGLADESH...

20 februari 2024 - Kutubdia, Bangladesh

GORKY IN BANGLADESH

(Marijke vertelt)

Vandaag moesten Marijke en de groep om 6:00 uur uit de veren, want om 7:00 uur vertrok hun mini-bus naar Kutubdia. 3,5 uur heen, en 3,5 uur terug. Maar ’t zou een heel mooie, boeiende dag worden. Zeven uur later, om 8:00 Belgische tijd en 13:00 uur Bengalese tijd, stuurde Marijke een foto door. Ik dacht meteen aan de pier van Blankenberghe, en reageer: ‘Wat is dat? De pier van Kutubdia?’

Twee minuten nadien rinkelt de telefoon.

Marijke: “Ik dacht, ik ga telefoneren, dan moet ik het niet allemaal intikken. We zijn hier op een eiland. 200.000 inwoners. In 1991 kwam vanuit de Golf van Bengalen de cycloon Gorky met windsnelheden van meer dan 250 km/u aan land in Bangladesh. Er vielen meer dan 138.000 doden en meer dan tien miljoen mensen werden dakloos. Het maakte me emotioneel. Maar we zijn ook moe. GK – de gezondheidsorganisatie die we ondersteunen met geld vanuit België – en andere ngo’s, hebben hier enorm veel werk verzet om alles terug op te bouwen. Ongelooflijk. Alles was verwoest. En nu zie je een plek, waar mensen leven en werken. Vooral de visvangst, is een belangrijke bron van inkomen. GK is er ook – dankzij de thuiszorg die ze biedt tot in de kleinste dorpen en zo het vertrouwen te winnen – in geslaagd om werk te maken van de emancipatie van de moslima’s (de moslimvrouwen) hier. Maar… nu gaan we weer fietsen. Sommigen verplaatsen zich met een Tuktuk, maar ik ga fietsen. Voilà, dat was het, in het kort. De groeten aan de kinderen en alle supporters daar!”s

PS. Morgen, woensdag 21 februari 2024, vindt de Internationale Moedertaaldag plaats. En dat is een wettelijke feestdag in Bangladesh, die teruggrijpt naar de dag dat er strijd gevoerd werd voor de Bengaalse taal...

1. Sonia:
    20 februari 2024
    Leuk dat ngo's zulke mooie en nuttige projecten neer zetten. 🥰
  2. Jef Vanhoof:
    22 februari 2024
    Mooi dat we van op afstand dit verhaal kunnen volgen via deze blog. Mooi dat de werking van GK kan ondersteund worden vanuit WSM ism OKRA. Groeten aan de bekenden: Jef, Zofia, Jacqui en Eddy.

Jouw reactie